Mobiiliteknologia tuutoroinnin tukena

Opiskelijan oppimisprosessin tukemiseksi

Opettajien kokemuksia

Posted by mottu : 31.03.2009

Opettajat kertovat kokemuksiaan mobiilituutoroinnista.

Pilotointisuunnitelma on alustavalla kommenttikierroksella projektiryhmällä. Pilotointisuunnitelma käsitellään sykysyn workshopissa (7.9.). Pilotointiin on määritelty pilotoitavat ryhmät. Mobiilisovelluksen (Movel) koulutukset opettajille pidetään 26.8.2009 ja 2.9.2009.

Pilotointi käynnistyy sovelluskoulutusten jälkeen syksyllä 2009.

Mainokset

31 vastausta to “Opettajien kokemuksia”

  1. sannakoo said

    Vähän myöhään meni tuo pilotoinnin aloitus eli ehdin rekrytoida opiskelijoita pilotointiin vasta joulukuun alkupuolella. Opettajan näkökulmasta mTuutor sovelluksena on helppo käyttää ja kyselyjä helppo tehdä. Enemmänkin minun pitää kiinnittää huomiota kyselyjen sisältöön.

    Ensimmäinen kyselyni oli simppeli ja kysely kohdistui lähinnä siihen, saako opiskelija ladattua mTuutor-sovelluksen, miltä käyttö tuntuu ja vastasiko opiskelija kyselyyn Moodlessa vai kännykässä. Nyt tammikuussa pistin toisen ”hallinnollisen” kyselyn ja näiden kahden kokemuksen perusteella väitän, että opiskelijat saa ainakin tosi hyvin kiinni. Perjantai-iltapäivänä pistettyyn kyselyyn oli osa vastannut jo tunnin sisällä.

    Tässä alkutunnelmia.

  2. Riitta J said

    Opiskelijoiden saaminen pilotointiin perinteiseltä teksiilialalta on haastava juttu. Opiskelijat eivät ole kiinnostuneita tekniikasta ja kokevat, että vieläkö lisää virtuaalimailmaa materiaalien tilalle. Se kuulemma jo jopa ahdistaa. Tekstiiliväki on materiaaleilla työtä tekevää ja tekemistä on. Siksi mtuutoroinnin kehittäminen ei ole heidän juttu. Koitan kyllä vielä houkutella joitakin mukaan kun tapaan opiskelijoita henkilökohtaisesti tällä ja tulevalla viikolla.

    Näillä mietteillä

  3. Marja-Sisko said

    Minullakin pilotoinnin aloitus meni aika myöhään. Sain mielestäni hyvin opiskelijat motivoiduksi projektiin. Suurin kysymys itselleni on tässä koko ajan ollut, miten tätä teknistä sovellusta käytetään niin, että se on mielekäs ja järkevä opiskelijoille. Olen päätynyt siihen, että yksi loogisista sovellusmahdollisuuksista on nopea tiedottaminen. Pilottiryhmäni on kuitenkin käytännössä iltaisin aina myös paikan päällä, joten myös kasvokkain tapaaminen onnistuu suht helposti. MTuutori kuitenkin parantaa tavoitettavuutta silloin, kun en itse ole paikan päällä…

    Tapasin pilottiryhmän juuri tänään ja puhuimme opintojen suunnitteluun liittyvistä asioista heidän kanssaan. Olin laittanut mTuutorin tekstarin kautta tietoa illan ohjelmasta ja pyynnön lähettää kysymyksiä epäselvistä asioista. Jostakin syystä tekstari ei kuitenkaan ollut mennyt perille. (Ounastelinkin kyllä jo sitä, kun omaan kapulaani ei viestiä tullut.)
    Sovimme nyt ryhmän kanssa, että hoidan tiedotusasioita tästä lähtien mTuutorin kautta, mutta pitää nyt ensin selvittää, miksi viestit jäivät välille…

    Blogiin lupasivat kirjoitella, kunhan kokemuksia sovelluksen käytöstä tulee lisää…

  4. kalevi said

    Kokeilin eilen ryhmätekstiviestin lähetystä ja se toimi ilmeisesti moitteetta.

  5. Sannakoo said

    Oikeastaan ihka oikean ensimmäisen tuutorointiin liittyvän kyselyn tein opiskelijoille viikolla 6. Huomasin sellaisen hämmentävän asian, että tällä hetkellä en voi valita, keille kysely lähtee. Suuren ryhmän tavoittaminen kerralla on varmasti yksi sovelluksen päätavoite, mutta miltä tuntui opiskelijasta, jonka kanssa olin käynyt samana päivänä ohjauskeskustelua lähes tunnin ja samana iltana kännykkään tulee kysely, joka alkaa: ”Mitä kuuluu?” =-/

    Toinen ajatus on siinä, että usein ohjaustarve on opiskelijalla ja hänestä lähtöinen. Nyt pilotoitavalla välineellä aloite on pelkästään opettajatuutorin käsissä. Toivotaan, että pilotoinnin aikana vuorovaikutuksellisuus lisääntyy.

    Pilotoinnissa mukana olevat opiskelijat tavoittaa kännykän kautta kyllä tosi nopeasti. Kyselyihin on lähes poikkeuksesta vastattu vähintään vuorokauden sisällä. Jos aloitemahdollisuus olisi opiskelijalla, reagoisinko yhtä nopeasti… Hmm?!

  6. Sannakoo said

    Jäin tässä miettimään, miten opiskelija kokee nämä kännykkään tulevat kyselyt. Tuleeko tuutorointi ja opettajatuutori ”lähemmäksi”? Mitä lisäarvoa tämä tuo? Näihin vastauksia varmaan löytyy opiskelijoiden kokemuksista, kunhan kokemuksia saadaan enemmän.

  7. Marja-Sisko said

    Olen nyt käyttänyt muutaman viime viikon aikana melko paljon mTuutorin tekstiviestiominaisuutta pilottiryhmän tiedotuksessa. Tieto esim. opettajan sairastumisesta menee näin opiskelijalle suoraan taskuun! Muuten toimii hyvin, mutta välillä viestit eivät yksinkertaisesti mene perille. Minusta vaikuttaa, että näin tapahtuu ainakin silloin, jos viesti ei ole aivan lyhyt. Merkkimäärä tekstikentässähän on rajoitettu, mutta viestin pituus voi ilmeisesti todellisuudessa olla kuitenkin vain noin puolet kentässä sallitusta?

    Osalla opiskelijoista skandinaavit jäävät viesteistä pois. Olen siksi ryhtynyt kirjoittamaan tekstarit korvaten ää:t aalla ja Öö:t oolla.

    Mietin itsekin juuri tuota samaa kuin Sanna. Vuorovaikutuksellisuus toimii tässä lähinnä yhteen suuntaan, eli opettaja on aktiivinen. Esim. tekstariin pitäisi olla ilman muuta mahdollisuus vastata suoraan siten, että viesti tulisi mieluiten opettajan kännykkään. Nyt olen vain pyytänyt viestittämään omaan kännykkänumerooni, kun tarvitsen vastausta johonkin mTuutorin kautta hoitamaani asiaan.

    Tekstareissa on erinomaista se, että siellä voi vastaanottajat valita ja tarkistaa vaikka tapaamisajan ihan vaikka vain yksittäiselle opiskelijalle. Paljon helpompaa tuo tekstailukin tästä koneen äärestä kuin kapulasta itsestään (- se käytettävyys :))

  8. Marja-Sisko said

    Kyselyjen mielekkyyttä olen myös pohtinut kuten Sannakin. Niitä kannattaa minusta käyttää hyvin harkitusti ja vain sopivaan tarpeeseen, jotta esim. kyllästymistä ei tapahdu.

    Muuten tuntuu siltä, että esim. tekstareilla tiedottaminen on vähentänyt etäisyyttä ryhmään ja tehnyt kontaktin ottamisesta välittömämpää. Lyhyt tekstari kun voi näköjään olla paljon vapaamuotoisempi kuin vaikkapa ryhmätunnuksella lähetettävä sähköpostitiedotus. – Mielenkiintoista sinänsä, mutta tältä minusta tuntuu…

  9. lanarja said

    Tein toisen kyselyn omalle ryhmälle viikolla 6. Ihmettelin, kun en saanut yhtääm vastausta heti. Kävi ilmi, että opiskelijoiden kännykkään ei ollut tullut viestiä uudesta kyselystä. S-postiviestini jälkeen kaksi opiskelijaa vastasi Moodlen kautta. Sitten pikkuhiljaa on tippunut vastauksia myös kännykän kautta.

    Kyselin, miten viiden viikon harjoittelujakso oli mennyt ja mielialoja ennen teoriaopintoja. Sain opiskelijoilta henkilökohtaista tietoa sekä harjoittelun sujumisesta että opiskeluinnosta. Tätä tietoa tuskin olisin ryhmää tapaamalla saanut. Kysymysten mielekkyys on hyvä teema, jota meidän kannattaa yhdessä pohtia ja vaihtaa siitä kokemuksia. Marja-Siskon mainitsema tekstariominaisuus ja mahdollisuus lähettää viesti yksittäiselle opiskelijalle on kokeilemisen arvoinen.

  10. Sannakoo said

    Tein eilen kaksi kyselyä. Toisen ryhmän kysely koski ryhmätyöskentelyn sujuvuutta ja toinen työharjoittelupaikan etsintää, tavoitteita harjoittelulle jne. Huomasin jälkimmäistä kyselyä laatiessani, että minun pitää eriyttää kysely, mikäli opiskelijoista osa on jo löytänyt harjoittelupaikan ja osa ei (kysymyksethän muotoutuvat tämän jälkeen erilaisiksi). En nähtävästi voi tällä hetkellä kuitenkaan valita seuraavien kyselyn vastaanottajaksi niitä opiskelijoita, joilla harjoittelupaikka on ja toisen kyselyn saajaksi niitä, joilla ei ole.

  11. Sannakoo said

    mTuutorin käyttöä mobiililla. Niin, onpa jäänyt testaamatta, voinko opettajan ominaisuudessa tehdä aineistoa kännykällä, joka siitä kautta tallentuisi sekä Moodleen opiskelijoiden käyttöön, mutta myös heidän kännyköihinsä… Opiskelija saa lähettämäni viestit ja kyselyt ”taskuunsa”. Entä sama kätevyys toisinpäin? Tämä pitää kokeilla…

  12. Riitta Junnila-Savolainen said

    Olen tehnyt kaksi kyselyä joissa koitin keskittyä opiskelijoiden opintokokonaiduuden kompetenssi ja sisällöllisiin tavoitteisiin. kysymyksissä tavoitteena on selvittää miten sisällöllisiä asioita on pystytty kursseilla tuomaan esille niin että kompetenssit karttuvat. Ensimmäinen kysely tuotti tehtävänannon kautta lisäinformaatiota opiskelijoiden päämääriin ja tavoiteista. Toinen kysely oli kohdennettu pelkästään opintokokonaisuuden kompetensseihin ja se oli jo huomattavasti vaikeampi. Opiskelijat eivät tunnistaneet edes kaikkia sanoja joita oli kompetenssina. Tämä tietysti herätti miettimään miten opetuksen sisällä osataan aukaista opiskelijalle kompetenssien sisltö opintokokonaisuudessa. Vai onko kompetenssit vain sanoja joita ei ajatella? Onko kompetensseilla käyttöä kun tehtävänantoja tehdään?
    Nyt täytyy avata itselle kompetenssit omaan ammattialueeseen ja tehdä kyselyt kohdennettuna paremmin sisältöihin. Kysymyksiä täytyy varmasti puida myös tuutoroinnin näkökulmasta. Mikä merkitys kysymyksillä ja vastauksilla on suhteessa tuutorointiin.

    Tekstiviestin lähetin tänään koko ryhmälle kun opettaja oli sairaana.
    Vielä en tiedä kuinka moni sen on saanut.

  13. Arja Lång said

    Lähetin ryhmälleni etukäteen tekstiviestin tulevasta opiskeluintoyselystä. Hämmästyin, koska listalla oli vain 5 opiskelijaa, joille pystyin ruksin laittamaan. Miten tämä on mahdollista, ensimmäiseen kyselyyni vastasi kaikki 10 opiskelijaa, jotka ovat mukana pilotissa. Kaikki ovat käyneet lisäämässä yhteystietonsa testiMoodleen, vai voiko olla siten että osa opiskelijoista on postanut omat puhelinumeronsa tiedostosta!

  14. Marja-Sisko said

    Myös minulla oli osa listalla olevista opiskelijoista kadonnut… ???

  15. Sannakoo said

    Minun listallani opiskelijat ovat pysyneet ja olen tiedottanut opiskelijoille tuntien peruuntumisesta sekä muutamista uusista tehtävistä. Opiskelijoiden palaute on ollut myönteistä.

  16. Sirpa said

    Pitkästä aikaan pääsin tännne asti. Lueskelin opiskelijoiden kommentteja , joissa monella on edelleen kyseenalaistamista koko kännykän käyttöön. Tämä kertonee myös sen, että motivointi ja tiedottaminen vastaamiseen on ollut meillä kankeaa. Mielenkiintoista on ollut huomata, että vaikka Moodlen käyttö on ollut aikaisemmin helppoa, niin uuden ympäristön käyttöönotossa on ollut yllättäviä pulmia, jopa perille asti löytyminen ei ole aina onnistunut.

    Nyt kuitenkin olemme ilmeisesti saaneet alkuhankaluudet voitettua ja on aika uuusien kyselyiden.

  17. Kalevi said

    Hei !

    Lisäsin oppilaita uudelleen kurssille.

    Terv. kalevi

  18. Sami said

    terves, tulipas vihdoinkin tehtyä ETB9ST ryhmälle kevään toinen kysely. Aktiviteetti kohdassa oleva tekstiviestinlähetystoiminto ei taida toimia. Mutta mobiilikeskuksen puolelta sms:n laitto onnistui mainiosti, kun ei pistänyt liian pitkää viestiä. Nyt odotellaan vastauksia ja ihmetellään toimenpiteitä sen jälkeen. Kysely koski mennyttä vuotta ja tulevaa kesää ja ensi syksyn opiskelua. Tuo mobiilikeskus on kyllä kätevä, kun sieltä saa ne sms:t lähtemään. Varmasti tarpeellinen ominaisuus myös normaalien kurssien tapauksessa, ei pelkästään tuutoroinnissa.

    Minun listallani oli opiskelijat säilyneet. Ovat ilmeisesti sen verran aktiivisesti käyneet vastailemassa, ettei kukaan ehtinyt kadota:)

    Ensi viikolla otan uuden, vanhemman insinööri-sukupolven, testaukseen mukaan. Kaikki eivät heti suoraan pilotoinnista innostuneet, mutta pitää näyttää systeemin toiminta ja katsoa innostuisivatko sitten paremmin. Uskon näin, koska nohevia kavereita.

    -sami

  19. Marja-Sisko said

    Lähetin opiskelijoille kyselyn koskien päättyvää lukuvuotta, kesäopintoja sekä kesäopintotuen hakemista. Vastauksia odottelen… :).

  20. Sirpa said

    Ensimmäinen kokemus ITK-päivistä on takanapäin ja vielä edessäpäin kaiken kuuleman ja näkemän sulattelua. Mielenkiintoisia esityksiä, ei sinänsä mullistavaa, paitsi se Mottu juttu …
    kuitenkin toisten kokemuksista voi saada paljon uusia ideoita.
    Sosiaalinen media näyttäytyi eri muodoissaan ja runsas tarjonta pistää miettimään kaiken merkityksellisyyttä. Mistä löytää tarkoituksenmukaiset välineet ja mitä etua saavutetaan uusien välineiden hallinnassa? Näin kun tämä meidänkin pilotointi on jo osoittanut, että aikaa täytyy antaa hyväksyntää, sopeutumiseen ja hallintaan.

    Uuden kyselyn vastaaminen on tuottanut jo monipuolisempaa tietoa aikaisempiin verrattuna ja olen saanut tärkeitä asioita selvitettyä, joiden uskon muuten ehkä jääneen saavuttamatta. Nyt olen sitten pohtinut, että miten hyödynnän saamani vastaukset. Löytyisikö jokin keino vastat suoraan opiskelijalle raportin pohjalta. Huomasin, että turhan monien vaihtoehto kysymysten anti jää toteavaksi ja siis enemmän avointen kysymysten kautta saan todellista tietoa ja opiskelija suoralla vastauksella. Ei riitä että näen, opiskelijan tarvetta opettajan yhteydenottoon, vaan tieto tulisi yksilöityä suoraan ja jolloin opettajan tuutorointi osuisi ajallisestikin oikein? Tarvitsisin siis näemmä ajoituksen itselleni kyselyjen raporttien lukemiseen, että opiskelija ei turhaudu, jos vastaus viipyy.

    Toinen pohtimani asia koskee yleisestikin tuutoroinnin palautetta.
    Oletteko miettineet tai toteuttaneet kyselyn tietojen palautetta opiskelijoille yleisesti. En tiedä vielä onko tähän tarvetta, mutta ainakin omissa kyselyissä vastauksissa on esille tullut kaikille yhteisesti sopivia aihealueita tuutoroitavaksi. Vielä ideoin, miten saisin parhaiten välitettyä opiskelijoille myös vastaamisen hyödyn.

  21. Kalevi said

    Hei !

    Tein opiskelijoille opintomenestystä koskevan kyselyn vapun aattona,
    mutta aktivoin sen vasta myöhemmin sitten, kun oppilailla on selvillä
    lähes kaikki arvosanat.

    Nyt tuntuu jo siltä, että kyselyn tekeminen onnistuu ilman ongelmia.
    Testatessani omalla käyttäjätunnuksella kyselyä, kaikki kolme eri kyselytyyppiä
    toimivat lähes moitteetta.

    Ainoastaan kahden rivin teksitkysymyksessä näytti siltä, että ensimmästä
    riviä ei saanut millään näkymään kännykän ruudulla.

  22. Sannakoo said

    Itk-päivillä minäkin piipahdin. Mottu-esitys sai jälkikäteen positiivista palautetta siitä, että esitimme hankkeen realistisesti. Sehän on vielä kesken eikä kaikki aina suju ruusuisten päiväunelmien mukaan – hankkeissakaan. Tämä kommentti tuli kollegalta Jyväskylän ammattikorkeakoulusta ja kiitos siitä.

    Sirpan pohdintoihin sen verran, että itse olen kanssa kysellyt jonkin verran enemmän avoimia kysymyksiä, koska koen itse, että niistä saisin enemmän tietoa. Kuitenkin jos luen opiskelijapalautetta, jossa on kännyn kautta vastauskokemuksiin otettu kantaa, on opiskelijan mielipide se, että valintakyselyihin on helpompi vastata ja kysymyksiä/kysely ei saisi olla 5-7(10) enempää. Mitkähän ovat muiden opiskelijoiden kokemukset?

    Sirpan pohtimasta palautteesta tulee mieleen, että itse kyselytyökalu ei anna mahdollisuutta kirjoittaa muuta kuin kysymyksiä. Joskus olen huomannut toivovani, että voisin ensin muutamalla rivillä alustaa, mistä kyselyssä on kyse, ennen ensimmäistä varsinaista kysymystä. Jos tällainen tekstikenttä olisi, voisi palautettakin lähettää. Mutta ajaako asian sitten tuo tekstiviesti, joka on aika lyhyt… Eli me opettajat harjoittelemaan lyhyttä ja ytimekästä ilmaisua 😉

    Sanna

  23. Arja Lång said

    Minäkin kapasin viimeksi lähettämässäni kyselyssä Sannan mainitsemaa mahdollisuutta kertoa lyhyesti kyselyn tarkoituksesta. Koska siihen ei ollut mahdollisuutta, lähetin testiMoodeln kautta tekstiviestin, jossa lyhyesti kerroin seuraavan kyselyn tarkoituksen. Kysely koostui väittämistä, jotka koskivat opiskeluintoa. Ainoa kännykällä vastannut opiskelija oli lähes kaikista väittämistä eri mieltä ja se täytyy selvittää oliko hän todella sitä mieltä vai oliko kyseessä tekninen pulma.

  24. Arja Lång said

    Toisesta opiskelijaryhmästä ilmoittautuneet kaksi opiskelijaa vastasivat ensimmäiseen kyselyyn tänään, kysely koski opiskeluinto sekä muutaman avoimen kysymyksen. Etukäteen lähetin heille s-postiviestin, jossa annoin lyhyet ohjeet vastaamisesta sekä testiMoodlen osoitteen. Vastaukset kyselyyn sain molemmilta pian kyselyn lähettämisen jälkeen. Sekä sisällöllisesti että teknisesti kysely onnistui hyvin. Eikä tarvinnut tavata opiskelijoita silmäkkäin ohjiden antamista varten!

    Opiskelijat olivat onnistuneet ilman erillistä ohjausta käyttämään skaalakysymysten vastaamiseen puhelimen näppäimiä oikein. Tämä mielestäni osoittaa sen, että kun opiskelija on motivoitunut vastaamaan kännykällä ja hänellä on riittävän uudenaikainen malli (molemmilla on) erilaisten kyselyjen tekeminen on mahdollista ja niillä saa myös helposti palautetta opiskelijoilta. Vastaukset saatuani lähetin tekstiviestin ja kiitin onnistuneesta kokeilusta. Sekin onnistui mainiosti, kun kirjainten määrä oli sopiva. Kaikki oli kohdallaan tässä kokeilussa.

  25. Kalevi Kolehmainen said

    Näin nihkeästi kyselyyn (HOPS) vastaaminen eteni tällä kertaa:
    – 2 vastasi ilman hoputusta.
    – 3 vastasi 1. hoputuksen jälkeen
    – 6 vastasi 2. hoputuksen jälkeen (tekstiviesti, jossa kerrottiin, kuinka vastataan moodlella)
    – 1 vastasi 3. hoputuksen jälkeen (tekstiviesti, jossa kerrottiin, kuinka vastataan mtuutorilla)
    – 2 vastasi 4. hoputuksen jälkeen (tekstiviesti, jossa pyydettiin syy vastaamattomuuteen)

    Kyselyyn ei vastannut ollenkaan viisi henkilöä, joille kaikille lähetin kokeilumielssä
    ns. henkilökohtaisen kyselyn, jossa on vain yksi kysymys jatkoaikeista.

  26. Kalevi Kolehmainen said

    Tällainenkin uusi ominaisuus toimii nyt:

    Henkilökohtainen kyselyyn liittyvä ilmoitustekstiviesti näkyy myös lähetettyjen tekstiviestien listassa,
    joten enää ei tarvitse ihmetellä, lähtikö se viesti vai eikö.

  27. Marja-Sisko said

    Tein tässä keväällä kyselyn, jossa tiedustelin opiskelijoiden jaksamista, kesäopintoja, opintojen etenemistä jne. Suurin osa vastaili kännykällä, osa kylläkin vasta muistutuksen jälkeen. Sain kyselyn avulla mielestäni hyvin tietoa opiskelijoiden tilanteesta. Kysymykset olivat hyvin konkreettisia ja vastaukset mielestäni myös helposti hyödynnettävissä. Nyt kun tekstaria ei ilmeisesti kuitenkaan voi ajastaa, täytyy sitten ehkä laittaa elokuulle ajastettu kysely ”Oletko jo ilmoittautunut läsnäolevaksi seuraavalle lukuvuodelle…” :). – Tuo on muuten sellainen käyttö, jossa mTuutoria voisi käyttää myös oppilaitoksen opintotoimisto… ”Joukkotiedotusta” siis :).

  28. Sirpa said

    Syksyn alkua ja paluuta moobiilituutoroinnin pariin kaiken kiireen keskellä.

    Opiskelijoiden blogikommentointien mukaan kokemukset keväältä ovat kaksinaisia, sinällään kyselyt ovat olleet hyviä, mutta jos antia verrataan kasvokkaiseen ohjaukseen, niin kallistus on enemmän vielä perinteisen kannalla.Kuitenkin vastauksia kysleyihin on tullut hienosti.

    Edelleen on mietittävä miten tätä kyselyjen tuottamaa antia voi ”palauttaa” opiskelijalle, jolloin he saavat koottua omaa ”ammatillista kasvuaan”. Tätä prosessia opiskelijat ovat tuottaneet perinteisesti portfoliolla. Ehkä tähänkin löydän vielä oivalluksen.

    Nyt vaan uutta kyselyä rakentamaan.

  29. Kalevi said

    Pitiköhän toimia näin:
    Oppilaskyselyyyn voi vastata heti mTuutorilla, mutta
    Moodlessa vasta sen jälkeen, kun on lisännyt aktiviteetin.

    Asia valkeni minulle seuraavasti:
    Kaksi oppilasta oli vastannut melkein heti mTuutorilla.
    Pyysin sitten loppuja ff-tilanteessa vastaamaan, mutta he sanoivat, ettei heillä ole kyselyä, johon vastata.

  30. Arja Lång said

    Ryhmäni opiskelijat menivät harjoittelujaksolle vain muutaman päivän teoriajakson jälkeen. Tein heille kyselyn harjoittelukokemuksista ja tyytyväisyydestä oppimiseen. Sain hyvin tietoa näistä asioista, sillä en ole tavannut ryhmää kuin yhden kerran elokuun alussa, jolloin paikalla oli oman ryhmän lisäksi toisen opettajatuutorin ryhmä.

    Hyvän idean sain myös kysyessäni mahdollista ohjauksen tarvetta kasvokkain. Yksi opiskelija vastasi tarvitsevansa ohjausajan. Ajastus toimi hyvin ja en tarvinnut lähettää kyselyä opiskelijoille myöhään illalla, jolloin sain sen tehtyä. Hyvä ominaisuus!

  31. Sirpa said

    Pilotointi on saatu toteutettua,tein kuusi erillistä kyselyä, joihin kohtuullisesti tuli vastauksia, viimeisen jääden vajaammaksi.
    Itse olen tyytyväinen tietoon, minkä olen saanut kyselyiden kautta vaikkakaan opiskelijoiden kommenttien mukaan kuitenkaan kyselyt eivät heitä tavoittaneet.
    Tiedotusta mTuutorin ideasta olivat jääneet kaipaamaan eli heidän näkemys mobiilista tuutoroinnista on vielä tulevaisuutta ”tässä ja nyt” tapahtuvan kasvokkaisen ohjaukseen verrattuna. Kännykkä viestit kuitenkin tavoittivat hyvin!
    Lisää kokemusta tarvitaan ja uusia kyselyita/ohjausta vielä konkreettisempiin asioihin ”täsmäiskuin” ehkä.
    Aioin kyllä jatkaa vielä….

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: