Mobiiliteknologia tuutoroinnin tukena

Opiskelijan oppimisprosessin tukemiseksi

BCNS09

Posted by Pentti Ojajärvi : 17.09.2009

BCNS09-ryhmän kokemukset mTuutori-sovelluksen käytöstä.

Klikkaa Jätä kommentti ja kirjoita omat mielipiteesi

Mainokset

8 vastausta to “BCNS09”

  1. Mikael Halme said

    Mikael Halme sanoi
    10.02.2010 klo 10.58 e
    Mobiilituutorointi on hyvä lisä nykyisille opiskelumuodoille. Tietenkin on opiskelun aloja mihin mobiilituutorointia tai etäopiskelua ei voi soveltaa.
    Minun tapauksessani PKAMK:n IT alan opiskeluissa tämä sopii. Niinkuin Moodle ympäristön ja APC käyttö on tosi sopivaa etäopiskelijalle.

    Mobiilituutorointi auttaa varsinkin sellaisissa tilanteissa kun etäopiskelijalle tulee kysymyksiä eteen mitä ei ole tunnilla pystynyt kyselemään tai huomioinnut juuri silloin.
    Lisätehtävää tästä syntyy muutenkin kiireiselle opettajalle, mutta vuorovaikutuksella tässä tilanteessa on etuä myös opettajametodien kehittämiselle ja tuo siten lisäarvoa niin opiskelijalle kuin myös opettajalle.

    Kyselyiden hyödyllisyys tulee esille varsinkin epäselvissä kurssi- ja koulutustapahtumissa. Tai muuten vaan opetustekniikan pettäessä ja oppilaan jäädessä paitsi jostain opetuksesta.

    Ohjelman käytettävyyttä arvioin vasta kun olen päässyt perille enemmän sen käytöstä ja toimivuudesta.

    Micke Halme
    BCNS09 /PKAMK

  2. Joni Lampinen said

    En oikein fanita netin käyttöä kännyllä, koska itselleni luontevampaa on käyttää siinä tietokonetta… eli kyllä, olen konservatiivinen tässä mielessä. Minulle kuitenkin sattui tapaus että sain uuteen puhelimeeni pari kuukautta ilmaista aikaa käyttää nettii… joten päätin ottaa härkää sarvista ja testata tätä ohjelmaa.

    Olen jo jonkin aikaa käyttänyt tätä mTuutor ohjelmaa puhelimellani ja olen iloisesti yllättynyt. Ohjelmaa on helppo käyttää ja se on ulkonäöltään myös hieno.

    Uskoisin että mTuutorilla on potentiaalia olla tulevaisuudessa suuressa osassa opiskelijan elämässä.

  3. Elisa Turunen said

    Itse olen vastannut nyt kolmeen mTuutor-kyselyyn kännykällä. Sovellus toimii ihan ok ja on selkeännäköinen. Oma puhelimeni on uudehko ”peruspalikka” ja sellaista ongelmaa kyllä on että kaikki kysymykset eivät tahdo näkyä (edellinen kysely) tai valintanäppäimet ”seuraava” ja ”avaa” menevät päällekkäin. Puhelinmallilla on siis vaikutusta sovelluksen toimivuuteen.

    Suurin puute sovelluksen toiminnassa on mielestäni se, että kun olen vastannut kysymyksiin, sovellus palaa etusivulle aivan lähtötilanteeseen. Itselle ainakin tulee mieleen, että eivätkö vastaukseni tallentuneet mihinkään? Olisi hyvä jos sovellus jotenkin vahvistaisi että vastaaminen onnistui ja vastaukset on tallennettu.

    Itse pidän tätä ihan mielenkiintoisena lisänä opiskeluun ja yhteydenpitoon. Mottu-haastattelussa olikin puhetta, että olisi hyvä jos opettaja lähettäisi tätä kautta lyhyen viestin esim. että ”tenttiarvosanat ovat nyt Moodlessa” tai että esim. Winha lähettäisi viestin silloin kun sinne on ilmestynyt uusi kurssiarvostelu. Käyttötapoja siis löytyy!

  4. Marjo Hämäläinen said

    Itse en ole pystynyt käyttämään mTuutor-sovellusta kännykän kautta. Sain kyllä ladattua sovelluksen puhelimeeni, mutta jostain syystä en ole päässyt kirjautumaan puhelimen kautta mTuutoriin. En tiedä johtuuko tämä puhelimestani, ehkä puhelinmallini ei tue sovellusta, vai liittymästäni. Kaikki viestit olen kyllä saanut ajallaan puhelimeeni ja käynyt vastaamassa kyselyihin sitten Moodlen kautta.

    Olen kokenut kätevänä tapana saada opintoihini liittyvää tietoa suoraan puhelimeeni. Tätä voisi käyttää hyödyksi enemmänkin, niin että kaikki oleellinen informaatio tulisi sähköpostin lisäksi myös puhelimeen (esim. tiedot tuntimuutoksista jne.). Olisi myös hyvä, jos kännykkään saisi viestin, kun esim. Moodlessa on (jollain kurssilla) uutta materiaalia tai vastaavaa. Näin pysyisi helposti ajan tasalla, ilman että tarvitsisi tarkistella sähköpostiaan vähän väliä. Eli tätä voi käyttää hyvin monipuolisesti tiedon välittämiseen opiskelijoille ja toivon, että hankkeen myötä käyttö myös laajenee ja vakiintuu.

  5. Mikael Halme said

    Nyt olemme ”viisaampia” tämän käytön suhteen, niin on helpompi kommentoida Mottu hanketta.
    Käytön suhteen olen testannut Mottu-liittymää monella eri mobiililaiteistolla, Nokian usealla puhelimella, iPhonella ja erilaisilla läppäreillä (WIN ja Mäcci). Kaikilla sovellus on pyörinyt hyvin. Mäccissä, Linuxissa ja iPhonessa erityissovelluksena, muuten ei pyörisi.

    Joihinkin kyselyihin olen vastannut mobiililaitteesta ja joihinkin Moodelen kautta. Molemmilla käyttö oli yhtä helppoa ja sujuvaa.

    Sitten itse Mottu… Tähän mennessä on vain tullut kyselyitä miten menee sillä hetkellä. Toisaalta minulla ei ole ollut kysymyksiä opettajalle, jolla se todellinen vuorovaikutus ja apu olisi todettu.

    Mutta tästä on hyvä kehittää tätä eteenpäin. Uskon kyllä kovasti että tästä saadaan oivallinen lisätuki opiskeluille.

    t.
    Mikael Halme
    BCNS09 / PKAMK

  6. Elisa Turunen said

    Mottu-pilotin päätteeksi:

    Toivottavasti käyttöä jatketaan ja isommalla volyymilla. Nyt kyselyitä on tullut kuitenkin aika harvakseltaan. Ei kyselyitä tietysti tarvitsekaan tulla joka viikko, mutta muuhun viestintään ja nopeaan tiedottamiseen Mottu sopii erinomaisesti. Kyselyihin voisi itse asiassa olla mukavampi vastata rauhassa Moodlen kautta isolta ruudulta. Silloin vapaatekstikenttiin kirjoittelukin olisi miellyttävämpää.

    Mobiilisovellus minusta kaipaisi vielä kehitystä ainakin sen suhteen, että käyttäjä saisi ilmoituksen onko vastausten lähetys onnistunut. Ja etusivulla voisi olla jokin merkintä, mihin kyselyihin on jo vastattu.

    Elisa Turunen/
    BCNS09 /PKAMK

  7. Marjo Hämäläinen said

    Loppukommenttini:

    Itse mobiilisovellusta en pysty kommentoimaan, kun en sen käyttöä varsinaisesti päässyt testaamaan. Muuten Mottu on ollut erittäin hyödyllinen mm. viime hetken (ja muissakin) tiedottamisissa. Kuten aiemmassa kommentissani mainitsin, voisi tätä hyödyntää enemmänkin, kaikenlaiseen opintoihin liittyvään tiedottamiseen. Eli hyödyntämättömiä mahdollisuuksia ja kehitettävää on varmasti vielä, mutta minäkin toivon, että käyttöä jatketaan ja lisätään mahdollisuuksien mukaan. Mitä kyselyihin tulee, niihin vastaaminen Moodlessa on toiminut mielestäni hyvin eikä niitä ole ollut ainakaan liikaa. Tosin, kuten Elisa sanoi, ei niitä välttämättä tarvitse joka viikko tullakaan, silloin vain, kun on aihetta.

    Marjo Hämäläinen
    BCNS09/PKAMK

  8. Joni Lampinen said

    Loppukommenttini:

    Mobiilisovellusta käytin kyselyiden vastaamiseen alkupuolella vain kännykkää ja lopussa vastasin myös moodlen kautta. Itse pidin enemmän kännykällä vastaamisesta, koska se oli yksinkertaisesti nopeampaa ja vaivattomampaa. Ei tarvinnut kuin avata sovellus, valita kysely ja vastata kyselyyn.

    Mottu on ollut siinäkin mielin hyvä asia siinä mielessä että yleensä aamulla ennen kouluun menoa en katso sähköpostia, mutta vilkaisen kyllä kännykkää ja mikäli on jokin tunti peruttu tai vastaanlaista on tapahtunut on Mottu siitä laittanut viestiä. Toisena esimerkkinä voi ottaa että yleensä kun lähden pois kotoa, sanotaan vaikka sukuloimaan, mitä teen paljon, niin en katso sähköpostejani ollenkaan mutta katson kyllä kaikki viestit mitä kännykkääni on tullut. Toisinsanoen Mottu soveltuu erinomaisesti tiedottamiseen.

    Kuten jo ensimmäisessä kommentissani mainitsinkin, on Motulla potentiaalia olla tulevaisuudessa suuressa osassa opiskelijan elämässä.

    Tällä hetkellä se on vielä hiomaton timantti.

    Joni Lampinen
    BCNSO9/PKAMK

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: