Mobiiliteknologia tuutoroinnin tukena

Opiskelijan oppimisprosessin tukemiseksi

TOA8S

Posted by Pentti Ojajärvi : 17.09.2009

TOA8S-ryhmän kokemukset mTuutori-sovelluksen käytöstä.

Klikkaa Jätä kommentti ja kirjoita omat mielipiteesi

Mainokset

27 vastausta to “TOA8S”

  1. Tiina Ukkonen said

    Tässäköhän sitä blogia nyt sitten tulee…? Rekisteröidyin kyllä vielä jonnekin blogi-systeemiin, mutta en vielä ihan hoksannut asiaa. No, jospa asia selviää.

    Tässä mTuutori-sovelluksessa kuulun niihin käyttäjiin, jotka käyttävät sovellusta moodlen kautta. Mielestäni moodlea käyttämällä jokin perusidea tässä hommassa kyllä kärsii, sillä enhän tätä kautta tavoita opettajaa/ohjaajaa kuten kännykän kautta. Mutta idean ymmärtää moodleakin käyttämällä. Ehkä tämä poikii ideoita myöhempää työelämään ja antaa valmiuksia teknologian käyttöön tuutoroinnissa.

    Minulla ei ole selkeää käsitystä siitä kuinka tuutorointia voisi kehittää opiskelussa. Ehkä tästäkin syntyy ajatuksia. Onkohan tämän tarkoituksena lisätä mahdollisuuksia saada opettaja kiinni vai mahdollisten tulevien kyselyjen pohjalta kehittää tuutorointia? Näihin kaiketi tulee lisää selvyyttä kevään mittaan.

  2. Jenni Hynynen said

    Jep, ja blogia jatketaan 🙂 Joo itse tämä m-tutor virlä hieman epäselvä käsite.. mutta moodlesta yleensä on kyllä hyviä kokemuksia! Tämän m-tutorin kautta varmasti yritetään parantaa sähköistä opettajien ja oppilaiden välistä tutorointi-keskustelua, joka varmasti ideana on hyvä! Vielä ei käytännön kokemusta tällaisesta ole, jospa sitä vähitellen kertyisi.

    Koulun alkaessa kaikki nämä sähköiset muidot, olla opettajien kanssa yhteydessä (lähinnä saada luentomateriaaleja) menivät aivan sekaisin: mikä U-asema, mikä moodle, ja toiset käyttävät vain s-postia..? Kuitenkin melko usea opettaja on käyttänyt moodlea, josta samasta paikasta saa informaatiota kyseisestä kurssista, tehtävät, luentomateriaalit, oma kenttä keskustelulle sekä tehtävien palautukselle. Tämän olen kokenut selkeänä tapana saada kokonaiskuva kyseisistä kursseista. Toivoisin, että yhä useammat opettajat käyttäisivät moodlea opetuksen välineenä!

  3. Soili Kokkonen said

    Olen samaa mieltä Tiinan ja Jennin kanssa tämän mTuurotin käytöstä. Itse vastasin moodlen kyselyyn ja koen sen yleensäkin hyväksi oppimisympäristöksi, ja ennen kaikkea olisi hyvä, jos kaikki tieto löytyisikin samasta paikasta. mTuutor on vielä outo käsite, mutta jos se voisi olla paikka viestinvälitykseen sellaisten opettajien kanssa, joiden kanssa toimitaan koko opintojen ajan. Itse en ole kovin hanakka uusien teknologisten viritysten opetteluun: riittää, että saan toimimaan ne systeemit, jotka liittyvät arkisiin tehtäviini. Mutta entäpä jos tämä mTuutori onkin vuosien päästä opiskelun ykkösfoorumi?

  4. Sirpa Martikainen said

    Pikkuisen on myös minulle epäselvää tämän mTuutoroinnin idea, ainakin tänne blogi sivustolle oli vaikeahko löytää. Moodle- oppimisympäristön olen kokenut hyvänä ja myös yleisillä verkkokursseilla esim. suomiII-kurssi, olen saanut hyvin ohjausta. Samoilla linjoilla olen Jennin kanssa siitä, että on selkeämpää, kun tieto löytyy aina samasta paikasta ja tavoittaa kaikki kursseilla olijat esim.moodle. Tähän asti olen saanut kysyessäni ohjausta s-postin välitykselläkin, mikä on toiminut ihan hyvin. Tästä mTuutorointi kokeilusta minulle ei ole tullut minkäänlaista viestiä tai tietoa alkukyselyyn osallistumiseni jälkeen?

  5. Katri Pekkarinen said

    Kävin juuri vastaamassa kyselyyn mTuutoroinnista ja tajusin, etten oikein ole itsekään perillä pilotoinnista. mTuutorin moodle sivustolle on hankala tulla, mutta yleisesti mieluummin käytän moodlea kuin henkilökohtaista puhelintani viestimiseen. Koen, että hanke on liian vieras ja alkuun ainakin työläs, että haluasisin sitä omalla puhelimella näprätä. Yleensä moodlen käytöstä olen muiden jo vastanneiden kanssa samoilla linjoilla. Moodle toimii hyvin ja sitä on ollut helppo käyttää.

  6. Enni Ruuskanen said

    Minulle myös on jäänyt hieman epäselväksi, mikä tämä mTuutor on pohjimmiltaan, enkä ole varma mitä se kaikkiaan käsittää. Mielestäni Moodle on ollut hyvä ja nykyaikainen väline opiskelussa, opiskella voi myös kotona. Alussa Moodle tuntui sekavalta, mutta sen käyttö on helpottunut ajan myötä. On hyvä ,että joissain kursseissa voi valita suoritustavaksi verkko-opiskelun. On myös hyvä ,ettei kaikkia tehtäviä tarvitse erikseen tulostaa ja palauttaa, vaan tehtävä ja palaute ovat samassa paikassa. Minäkin vastasin kyselyyn Moodlessa, en haluaisi käyttää omaa puhelintani minkään kyselyiden vastaamiseen, enkä opiskeluun. Sähköpostikin on hyvä viestintäväline, mutta jos sinne lähetetään esim. luentomateriaalia ne voivat hukkua helposit viestipaljouteen.

  7. Riikka Surkka said

    Minulle kasvotusten käytävät keskustelut ja ohjaus ovat ykkösasia tuutoroinnissa. Minua ei kiinnosta kännykän välityksellä toimiminen. Uusien tietokonejuttujen, oppimisympäristöjen tai muiden teknologiaan liittyvien asioiden opetteleminen kourmittaa mielestäni aivan liikaa meitä opiskelijoita. Ajan voisi käyttää hyödyllisemminkin!

  8. Katja Rinelli said

    Hei vaan!

    Minä olen aikasta samoilla linjoilla tästä mtutor hommasta, eli en siis ole kovinkaan perillä koko asiasta, joka kävi kyllä ilmi kun vastasin kyselyyn. Moodlen olen kokenut hyvänä oppimisympäristönä, koska joskus on kiva ja helppoa tehdä koulutehtäviä kotoa käsin vuorokauden aikaan katsomatta. Mutta jos tätä haluttaisiin toteutettavan puhelimella niin olisi kyllä jaettava asiaankuuluvat puhelimet hetkellisesti testikäyttöön tai jotain, koska monella ei ole omalla puhelimella mahdollisuutta tätä toteuttaa.

    Välillä tällaisen ohjelman käyttö tuutoroinnissa voi olla hyväkin asia, mutta ei sen tulisi korvata kasvotusten tapahtuvia tapaamisia. Mutta varmasti tämä on hyvä tapa helpottaa yhteydenpitoa jossain määrin…sitten kun sen osaa sujuvasti 🙂

  9. Niina Sahlberg said

    Moikkelis.

    Löysinpäs vihdoin teidät 🙂 En oikein ymmärrä, miksi kännykkää pitäisi käyttää tuutorointiin tai yleensäkään opiskeluasioihin. Mielestäni Moodle on osoittautunut ihan käteväksi (silloin kun se toimii…viime aikoina on toiminutkin), ja sähköposti on myös näppärä. Opiskelu on tässä elämänvaiheessa mm. ajankäytön kannalta suurin asia, mutta en silti halua, että minuun otetaan koululta yhteyttä jokaista mahdollista reittiä pitkin. Opettajalta tarvitsemani ohjauksen pyydän mieluiten sähköpostilla tai ihan livenä.

  10. Mari Pasanen said

    Hei!
    Tuntui hankalalle löytää tänne, joten parhaiten se onnistui opettajan ja luokkakaverien opastuksella. Kirjoitin ohjeet ylös ja näköjään selvisin tänne. Mielestäni puhelimella toimiva tuutorointi on ideana hyvä, sillä puhelinta tulee seurattua enemmän kuin moodlea tai sähköpostia. Itselläni kapula on niin vanha, ettei siihen ole mahdollisuutta.
    Moodle on ollut hyvä tuki opiskeluun. Verkkokurssit ovat olleet hyviä, silloin kun sieltä löytyy yksistä kansista koko opintojakson sisältö ja tehtävät. Ongelmallista se on ollut usein siksi, että joidenkin kurssien sisällöt löytyvät esim. kahden kurssin sisältä enkä yksinkertaisesti muista, mistä! Myös tehtävänannot hukkuvat välillä tiedon sekaan. Olen kokenut todella turhauttavaksi sen, että asioiden löytämiseen täytyy käyttää tuhottomasti aikaa. Mielelläni olisin heti työstämässä annettuja tehtäviä ja siihen liittyvää aineistoa.

  11. Tiina Ukkonen said

    Luin meidän mietteitä ja ajattelin, että me emme varmaankaan ryhmänä ole kovin ”innovatiivinen” porukka tähän kokeiluun. Jokin teknistä alaa opiskeleva porukka osaa varmaan nähdä tässä paljon mahdollisuuksia. Toisaalta onhan pilotointiryhmän hyvä nähdä tämän jutun soveltuvuutta myös naisvaltaiselle aikuisopiskelijaryhmälle.

    Minäkin olen tykästynyt moodleen opiskelun aikana. Alkusäikähdyksen jälkeen se on osoittautunut ihan käyttökelpoiseksi oppimisvälineeksi. Osallistuin äskettäin ”Kirja kokemusten tulkkina”-verkkokurssille (vapaavalintainen). Oli kiva keskustella ihan tuntemattomien savonialaisten kanssa ja vaihtaa mielipiteitä. Pelkän sähköpostin välityksellä tuollainen kurssi ei olisi onnistunut.

    Harjoittelujen aikana kännykän kautta tapahtuva tuutorointi on varmaan ihan omiaan. Toisaalta voihan opettajalle/ohjaajalle soittaa ilman tuutorointi-ohjelmaa harjoittelupaikalta… Hmm, kaipaan lisävalaistusta tähän juttuun.

  12. Arja Remes said

    Hei!
    Välillä tuntuu, että olen ”vastarannan kiiski” uuden teknologian ja sen sovellutusten käytössä. Mutta sitten kun miettii tarkemmin, niin kyllähän ne oikeasti helpottavat ja nopeuttavat monessa asiassa. Tuntuu vaan siltä, että itselle pitää olla hyvät perustelut, miksi jotakin uutta tekniikkaa ottaa käyttöön. Minäkin olen alkukankeuden jälkeen kokenut moodle-ympäristön hyvänä opiskelualustana. Opintojaksojen rungot, opiskelumateriaali ja aiheeseen liittyvät aineisto pysyvät siellä hyvässä tallessa, ja paperia oikeasti säästyy. Varsinkin kun on oppinut sen, että kaikkea ei tarvitse tulostaa! Tämä mobiilituutorointi tuntuu vielä epäselvältä minustakin, mutta odotan sen selviävän vielä. Kännykän hyötykäyttöä opiskelussa voisin kyllä harkita… Jos meille pilottiryhmäläisille olisi annettu uudet kännykät, niin se olisi varmaan kannustanut ja houkutellut olemaan aktiivisempi tässä hankkeessa.

  13. Laura Venäläinen said

    Heipä hei, miekin viimein löysin tämän homman. Itsellä tämä kännykkätuutorointi jäi vähän epäselväksi, koska kännykässäni ei ole nettiliittymää. Varmaan se on ihan hyödyllinen silloin kun on vaikea sovittaa aikatauluja, mutta itse pidän tästä ”perinteisestä” tyylistä enemmän eli kasvokkain. Myös sähköposti on hyvä keino käydä keskustelua. Eipä tässä sen kummempia kommentteja

  14. Soili said

    Lueskelin tuossa opettajien kokemuksia kännykän käytöstä opiskelijoiden tavoittamisessa. Niin hyvin kuin huonosti se oli sujunut, mutta yhden open kommentti jäi mieleen. Hän totesi kännykän avulla tehdyn kyselyn opiskelijoiden harjoittelun sujumisesta olleen hyvä juttu. Silloin ope saa opiskelijan henkilökohtaista ja kenties reaaliaikaista tietoa, kun tämä avaa harjoittelupäivän jälkeen kännykän ja kenties heti vastaa, että miltä nyt tuntuu!!

  15. Aino Kauppinen said

    No niin, vihdoinkin löysin perille…Elikkä koin työlääksi jo päästä tänne!!! Itse vastailin ”mottu”- kyselyyn moodlen kautta, sillä kännykkäni ei semmoseen taivu. Koen myöskin olevani kehityksen jarru, sillä en myöskään koe tarvitseni kännykkää,jolla pystyisi tekemään muuta,kun soittelemaan puheluja. Minulle riittää että tietokone on sähköpostia varten ja kamera on kamera erikseen…Kommunikointiin tarvitsen kasvoja ja mielellään livenä paikan paikan päällä, joten puhelimessakaan en tykkään olla hirmu pitkään , mieluummin sovin tapaamisen… Joten henkilökohtaisesti en koe hyötyväni millään projektista, mutta nään se hyvänä lisänä opiskelunvälineenä sille kuka sellaisesta hyötyy. Ehkä nään sen hyödyn, kun välimatkat pitenee, ettei lähikontakti ole mahdollista, esim harjoittelu tai vaihto ulkomailla. Myöskin projektin sisältö on jäänyt mulle hämäräksi.Sitä ei mielestävni meille tarpeeksi ole esitelty.Ajatuksena varmaan oli odotus opiskelijan omasta ohjautuvuudesta ja aktiivisuudesta, joka ihan ok.

  16. Satu Björn said

    Hankkeen idea on minullekin jäänyt hieman epäselväksi, sillä kyselyyn vastattuani ei hanke ole elänyt millään muulla näkyvällä tavalla minulle. Oma puhelin ominaisuuksien ollessa vanhanaikaiset, en osaa sanoa ”mistä olen jäänyt paitsi”.
    Uuden tiedostuskanavan vakiintumisessa on varmasti aluksi ongelmia ja se vaatii osallistujien käyttöön sitoutumisen ennen kuin siitä voi muodostua luotettava viestintäkanava. Tiedon välityksen vaihtoehdoista ei tänä päivänä ole pulaa ja ne tulevat vielä varmasti moninaistumaan. Asian sisällön, sen kiireellisyyden ja henkilökohtaisista mieltymyksistä riippuen on vain osattava löytää oikeanlainen ja itselle sopiva viestintäkanava asioiden hoitamiseen.
    Moodle aluksi uutena oppimisympäristönä vaati opettelua, mutta nyt en tietenkään siitä luopuisi.

  17. Tanja Ursin said

    Mielestäni tämä hanke on jäänyt hämärän peittoon. Olen kokenut moodlen ihan hyväksi oppimisympäristöksi, vaikkakin sen grafiikka on aika kökkö…ainakin minun silmään. Ulkoasultaan se voisi olla selkeämpi, jotta asiat löytyisi sieltä helpommin. Ei tarvitsisi eksyä liian syvälle moodleen. Hyviä puolia verkko-opiskelussa, tutoroinnissa on se, että voi rauhassa muotoilla kysyttävät asiat ja saada niihin vastauksen ilman paikalle tuloa. Pelkään vaan tämän tuovan väärinkäsityksiä ja sitä kautta hankaluuksia. Face to face on joissakin tapauksissa ehdotonta! Kannatan tekniikan runsasta hyväksikäyttöä, mutta panostaisin enemmän siihen kuinka ne tuodaan käyttäjille tutuiksi. Pohjustus ja ohjaus alussa on erittäin tärkeää, jotta asioista voi edes kiinnostua..ettei tule heti sellainen olo, että ei ymmärrä mistään sitten yhtään mitään.

  18. Arja Remes said

    Vastasin vasta tänään osallistumiskyselyyn. Se oli jäänyt minulta huomaamatta, enkä olisi tajunnut sitä ellei opemme olisi siitä maininnut. Tätä mTuutoria pitäisi varmaan käyttää nyt jossakin sellaisessa tehtävässä, joka ”oikeasti” liittyisi tähän meidän opiskeluun, vaikkapa nyt kevään harjoittelun aikana. Pilottiryhmässä oleminen on uutta itselleni, joten siihenkään en ymmärrä suhtautua ehkä ihan oikein. Sitä odottaa jotain valmiimpaa eikä muista, että kyseessä on pilottivaihe eli vielä tälläinen kehittely- ja testausvaihe.

  19. Nina Ovaskainen said

    Tuutorinti ja pilottiryhmä termeinä kuulostavat hienoilta. En kertakaikkiaan näe mielekkäänä hoitaa opiskeluihin liittyviä henkilökohtaisia asioita kännykän avulla. Kaipaisin omista opiskeluluasioista, kuten oman ammatillisen kasvuun liittyvissä asioissa ihmisen kanssa kasvotusten jutustelua. Arvostan omaa opiskeluani ja kehittymistäni sen verran paljon, että toivoisin saavani keskustella niistä asioista ihan oikeasti, livenä. Tuutorointihankkeessa oli yhtenä tavoitteena opiskelujen lopettamisen ehkäiseminen. Ihmettelen, kuinka se mahtaakaan olla mahdollista tekniikan välityksellä. Vaikka puhelinviestintä tapahtuu nopeasti, liittyy siihen paljon huolimattomuutta käyttäjien osalta. Moodle-Oppimisympäristö ja kyselyt sitä kautta sujuvat hyvin. Sitä tulee aktiivisesti käytettyä, ja on selkeää kun sieltä löytää omat opiskelumateriaalit kätevästi. Tänne palstalle oli kyllä vaikea löytää…

  20. Tiina Ukkonen said

    Vastasin tuossa kahteen mobiilikyselyyn. Ohjeessa kyllä taisi lukea, että vastataan vain toiseen. Vastasin molempiin, koska opettajan lähettämässä sähköpostissa kehoitettiin käsittääkseni vastaamaan kahteen.

    Harjoittelu on siis alkanut ja sitä myötä mietin moodlessa tapahtuvan tuutoroinnin mahdollisuutta. Näkisin mTuutorissa paremmin mahdollisuuksia, jos olisin kauempana harjoittelussa. Tänään opettaja kävi harjoittelupaikassa livenä, joten moodlen tuutorointi tuntuu kaukaiselta. Äsken vastaamassani kyselyssä kysyttiin harjoitteluun liittyviä asioita esim. tarvitsenko ohjausta. Minulle tulee mieleen, että laitan mielummin sähköpostia tai soitan opettajalle, mikäli tarvitsen ohjausta. En siis tällä hetkellä osaa yhdistää mTuutoroinnin mahdollisuuksia harjoitteluuni.

  21. Arja Remes said

    Vastasin juuri kahteen mobiilikyselyyn. Nyt kun kýsymyksen liittyivät omiin arkipäiväisiin opiskeluasioihin, niin kyselyt tuntuivat järkeviltä ja tarkoituksenmukaisilta. Ja kun on kauempana harjoittelussa, niin koin kyselyt jopa kivoina!

    Jos minulla ei olisi tietokonetta mukanani, niin olisi ollutkin kätevä vastata kyselyihin kännykälläni (jos kännykkäni toimisi mTuutorin vaatimalla tavalla), sillä kännykkä on kuitenkin koko ajan saatavilla. Olen samaa mieltä Tiinan kanssa siitä, että helpointa ja kätevintä on kuitenkin lähettää opettajalle sähköpostia tai soittaa, jos tulee ohjauksen tarvetta.

  22. Tarja Moilanen said

    Hei!
    Taidanpa minäkin kallistua enemmän perinteisen ohjauksen puolelle. Ensimmäinen asia joka nyt mietitytää on se että tämmöisiin kyselyihin tulee vastattua ehkä hieman ”hutiloimalla” mikä tietysti on aivan itsestä lähtöisin…mutta jos verrataan esim. oppimaansa, niin ehdottomasti ainakin itselleni parempi ratkaisu olisi ihan HOPS-raportti jollainen tehtiin viime vuonna. Se on todella työläs mutta siinä pysyisi ajantasalla missä mennään. Jos sen vielä esittelisi toisillekin, syntyisi ehkä vertailua ja voisi tarvittaessa saada ”vertaistukeakin” jos joku mietityttäisi. Tällainen rasti ruutuun menetelmä ei sovi itselleni. Uskon että tällaisesta mobiilituutoroinnista on niille hyötyö jotka seuraavat aikaansa ja päivittävät puhelinmallejaan säännnöllisesti pysyäkseen teknologian kehityksen vauhdissa että on edellytys edes toimia. Muuten uskon että systeemi on ok, jos asioita ei voida puhelimitse/kasvotusten hoitaa!

  23. Tiina Ukkonen said

    Uusi kouluvuosi on alkanut, ja kirjoitanpa tähän hieman elokuisia mietteitäni mobiilituutoroinnin osalta. Mielestäni mobiilituutoroinnin kehittäjät olisivat voineet valaista mobiilituutoroinnin mahdollisuuksista lyhyillä tietoiskuilla kyselyjen ohella. Nyt tuutoroinnin mahdollisuudet ovat jääneet omien pohdintojemme varaan. Tunnen olevani samassa pisteessä tässä m-tuutoroinnissa kuin homman alussa eli kehitystä ei ole tapahtunut. Mutta tiedänpähän ainakin mitä tämä homma tarkoittaa, jos tulevaisuudessa tällainen tulee vastaan.

  24. Arja Remes said

    Onpa ihan mielenkiintoista nähdä, tuleeko tästä mobiilituutoroinnista ihan arkipäivää. Se kai tämän pilotointivaiheen tarkoitus on, että ”homma koeajetaan”. Eipä tästä itselleni ole ollut paljoakaan hyötyä eikä haittaa, mutta toivottavasti itse projekti on edennyt. Ihan hienoa kyllä mainita olevansa mukana pilotoinnissa :)!

  25. Soili Kokkonen said

    Vähänhän tämä mobiilihomma on jäänyt vieraaksi, mutta jos se ei olekaan tämän kummempaa: viesti kännykkään, kyselyyn vastaaminen kännykän tai tietokoneen avulla. Tekstiviesti uudesta kyselystä tavoitti kyllä hyvin, ja siihen muisti osallistua hetimiten kotiin päästyä.

  26. Tiina Ukkonen said

    Vastasin vahingossa jo toisen kerran tuohon koulun aloitusta koskevaan kyselyyn. Aikaisemmin ohjelma on huomauttanut, jos on yrittänyt uudestaan mennä vastaamaan kysymyksiin. Nyt sinne saisi tahkota vastauksia vaikka kuinka paljon.

    Tänä syksynä m-tutoroinnissa on ollut sellainen uusi juttu, että palautettavista tehtävistä on tullut kännykkään muistutus. Se on ollut hyvä juttu, ja mielestäni tuollainen toimisi hyvin jatkossakin. Toisaalta eikö jokaisen omalla vastuulla ole laittaa aikataulut ylöt… Mutta kannatetaan jatkossakin!

    M-tutorointi ilmeisesti päättyy nyt lokakuussa. Eli viimeisiä kirjoituksia tässä nyt varmaan viedään : )

  27. Arja Remes said

    Nyt on tuntunut siltä, että mobiilituutoroinnista on ollut sitä kaipaamaani hyötyä arkeen. Minustakin on ollut ihan hyvä juttu, että kännykkään on tullut muistutus palautettavista tehtävistä, se on ollut mukava varmistus.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

»
 
%d bloggers like this: