Mobiiliteknologia tuutoroinnin tukena

Opiskelijan oppimisprosessin tukemiseksi

BCNS08

Posted by sannakoo : 07.12.2009

BCNS08-ryhmän kokemukset mTuutori-sovelluksen käytöstä.

Klikkaa Jätä kommentti ja kirjoita omat mielipiteesi

Mainokset

4 vastausta to “BCNS08”

  1. Juho Kähkönen said

    Kokeilin asentaa mTutoria Samsungin SGH-z230 puhelimeen. Ohjelma kyllä asentui, mutta en sitä muutaman yrityksenkään jälkeen saanut toimimaan. Käynnistyksen jälkeen ohjelma ilmoittaa virheestä palvelimen kanssa kommunikoinnista.
    Asiaa lisää tutkiessani huomasin, että puhelimestani puuttuu www-selain, liekkö tämä syy toimimattomuuteen.

    Olen siis tehynt kyselyt moodlen kautta ja ne ovat toimineet hyvin.

    Kuvittelisin että tälläisen systeemin käyttö puhelimella ei ole kätevin vaihtoehto kun tietokonekkin on käytössä. Lisäksi datasiirron kustannukset haittaavat. Toisaalta lähitulevaisuudessa mTuutorille voisi olla käyttöä, ehkä puhelimeen tulevat kyselyt yms. koetaan henkilökohtaisemmaksi kuin tietokoneelle esim. sähköpostit.

  2. Joni Martiskainen said

    Tähän mennessä kertyneen kokemuksen osalta mTuutor vaikuttaa varsin paljon
    potentiaalia omaavalta työkalulta oppilaitoksen ja oppilaan väliseen yhteydenpitoon.
    Toisaalta hieman yksisuuntaiselta on tuntunut tuo mTuutorin käyttö tähän asti tarkoittaen
    sitä, että kysymykset ovat tulleet kaikki opettajalta oppilaalle päin, eikä päin vastoin.
    Liekkö sitten sen kautta tarkoituskaan tarjota väylää oppilaalle kysellä opettajalta
    asioita, vai onko sen tarkoitus toimia vain väylänä opettajille opiskelijoiden kuulumisten
    kyselyyn. Toinen asia josta haluan mainita liittyy kyselyiden pituuteen ja kysymys-
    tyyppeihin. Ainakin kännykällä vastatessa vapaamuotoiset vastaukset ovat vähänkään
    enemmän vastaukselta sisältöä vaativiin kysymyksiin hankalia ja aikaavieviä kirjoittaa.
    Myös jos kyselyssä alkaa olla yli 10 kysymystä, käy vastaaminen hitaaksii ja
    epämiellyttäväksi. Sopiva määrä kysymyksiä (mielellään pääosin monivalintoja) olisi
    mielestäni n. 5-7 kysymystä per kysely.

  3. Joni Martiskainen said

    Nyt kun pilottivaihe on loppusuorallaan pyydettiin kirjoittelemaan tänne vielä päällimmäisiä tuntemuksia tästä noin 1,5 vuoden mittaisesta pilotointijaksosta.

    Sinällään mielipiteeni mTuutorista potentiaalisena työvälineenä oppilaitoksen ja oppilaiden välisessä kommunikaatiossa ei ole muuttunut, mutta ennen pilotoinnin alkua olivat odotukseni korkeammat kuin mihin mTuutori pystyi pilottivaiheen aikana. Kehitettävää on etenkin kaksisuuntaisen kommunikaation kanssa. Pilottijakson aikana oli viestintä täysin yksisuuntaista oppilaitokselta oppilaisiin päin.

    Tiedotuksen työvälineenä akuutteihin asioihin mTuutori kyllä tuntuisi kätevältä ja tarpeelliseltakin työkalulta. Varsinaiseen tuutorointiin ja ohjaukseen ei mTuutor nykyisellään kykene. Ehkä mTuutor sovelluksen ympärille voisi kehitellä jonkinlaisen portaalinomaisen palvelun, jonka avulla saataisiin enemmän varsinaista tuutorointia ja ohjausta syntymään oppilaitoksen ja opiskelijoiden välille.

  4. Juho Kähkönen said

    Uuden puhelimen (Android) myötä alkoi tuo mTuutori sovellus toimia. Kosketusnäyttöversio tuntui hiukan ”rähjäiseltä” tosin.
    Mielestäni mTuutori olisi hyvä väline pikaisiin tiedotuksiin opiskelijoille. Lähiaikoina ovat tosin älypuhelimet yleistyneet ja yhä useammalla on pääsy nettiin puhelimella ja sitä kautta jatkuva sähköposti tavoitettavuus sekä vaikkapa moodlen käyttö puhelimella. Jääkö sovellukselle enää tarvetta sitten?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

 
%d bloggers like this: